این ماهنامه در 84 صفحه رنگی و با مطالب متنوع در حوزههای مدیریت ارتباطات سیاسی، مدیریت ارتباطات فرهنگی، مدیریت ارتباطات اقتصادی، روابطعمومی، جامعه اطلاعاتی و رسانه به مدیرمسؤولی امیر عباس تقیپور و سردبیری امیر لعلی منتشر میشود.
انتخابات و رسانههای سیاه، سفید و خاکستری عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم مدیرمسؤول ماهنامه است.
سریالهای ماهوارهای و مسمومیت ایدئولوژیک خانواده ایرانی عنوان تحلیلی از مریم صبری دکترای مردمشناسی میباشد که در آن ضمن بررسی هدف دشمنان رسانهای، مبنی بر استحاله از درون و تهیسازی معانی ارزشی جامعه ایران از پخش برنامههای جاذب و فیلمهای سینمایی قوی، سانسور نکردن اخبار داخلی و خارجی، دعوت از مخالفان و موافقان به شرکت در میزگردها، دوری از مقدسمآبی و برخورد منطقی با قضایای رسانهای، ارائه الگوهای قوی و برتر برای جوانان، توجه بیشتر به علوم رسانهای و تخصصی شدن ابزارهای ساخت، پخش و... به عنوان راهکارهای مقابله رسانهای نام برده است.
تلویزیون و ماهواره؛ سعادت یا گمراهی نسل آینده، آسیبهای اخلاقی وارد بر جامعه توسط سریالهاو چه باید کرد سرفصلهای این تحلیل را تشکیل میدهند.
نگین حسینی پژوهشگر ارتباطات نیز در مطلب این شماره خود نگاهی به پوشش خبری بمبگذاری بوستون در رسانههای آمریکا داشته و با انتخاب تیترسرعت منهای صحت رویکرد هیجانآمیز و شتابزده رسانههای خبری آمریکا در پوشش خبری ماجرای بمبگذاری بوستون در ماه گذشته میلادی، از زمان بمبگذاری تا دستگیری مظنون دوم (دوشنبه 15 آوریل تا جمعه 19 آوریل 2013)، را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
خبرهای فوری، فوت شدهاند! عنوان یادداشتی از فرهاد منجو، ستوننویس بخش تکنولوژی سایت Slateمرتبط با همین موضوع است. وی در نوشتهای قابل تأمل در مورد نحوه خبررسانی شبکههای تلویزیونی آمریکا و توئیتر در ماجرای انفجارهای بوستون، به این نکته اشاره کرد که خبرهای فوری، فوت شدهاند؛ یعنی دیگر درست و واقعی نیستند.
مطلب او که با لحنی طنزآمیز شروع میشود توسط نگین حسینی ترجمه و در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
روز پدر و محتوای پیامکها نوشته مجتبی نظری پژوهشگر ارتباطات و تلویزیون، مخاطبشناسی و رشد کودکان نوشته نرگس یاسی کارشناس ارشد ارتباطات از دیگر یادداشتها و تحلیلهای این شماره است. وحید اقدسی نیز به بهانه انتشار کتاب تیترنویسی گفتوگویی با مجید رضاییان انجام داده است.
- مدیریت ارتباطات سیاسی؛ کمپین سیاسی- افکارسنجی
آرش محبی و همکارانش به مناسبت در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاستجمهوری، دو پرونده کمپین سیاسی و افکارسنجی را برای مخاطبان سیوهفتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات تدارک دیدهاند.
کمپین؛ مفهومی آشنا اما بعید نوشته بهروز شیخرودی مدیر پایگاه کمپین campain.ir، کمپین انتخاباتی؛ نقشها و مسؤولیتها، روایتی از یک کمپین انتخاباتی در روم باستان با عنوان دوستان را نزدیک نگهدار، دشمنانت را نزدیکتر نوشته بهاره محبی، 12 دستورالعمل برای کمپینی فکر کردن، تاریخچه کمپین انتخاباتی در آمریکا با عنوان از کلبه هریسون تا تغییر، درباره کمپین انتخاباتی باراک اوباما با عنوان گوش دادن تسهیل ارتباط و تعامل بر پایه ارتباطات آنلاین و گفتوگوی مهشید مظلوم با سیدرضا موسوینیا با عنوان هدف، پیام و گفتمان در کمپین عناوین پرونده کمپین سیاسی است.
در پرونده مربوط به افکارسنجی نیز این مطالب به چشم میآید:
نظرسنجی؛ خوب یا بد؟! نوشته بهاره محبی/ گفتوگوی فرشید مقدم و آرش محبی با محسن گودرزی: از نظرسنجی دفاع میکنم رسمی بودن و سیاهنمایی، دو حد نگاه منفی به نظرسنجی است/ بررسی افکارسنجی از دیدگاهی قانونی نوشته مصطفی مسجدی آرانی کارشناس حقوق/ گفتوگو با علی حاتمی سرپرست سابق ایسپا: انجام نظرسنجی سیاسی در ایران دشوار است. و نظرسنجی و نقش آن در انتخابات؛ پلی به سوی پیروزی یا شکست نوشته مهدی سرایی.
- جامعه اطلاعاتی؛ فرهنگ و ICT
تنوع فرهنگی در عصر جهانیشدن و ارتباطات نوشته مهدی فولادگر، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی: فرصتها و چالشهای تنوع فرهنگی و زبانی نوشته پروفسور باسیونی ابراهیم حمادا دبیرکل انجمن جهانی تحقیق در ارتباطات دپارتمان ارتباطات جمعی دانشگاه امارات متحده عربی ترجمه و تلخیصآرزو رنگچیان، وقتی فرهنگها و رایانهها با هم برخورد میکنند: بازاندیشی ارتباطات کامپیوتری براساس انتظارات بینفرهنگی نوشته کریک استی امانت استاد ارتباطات در دانشگاه مینسوتا ترجمه و تلخیص مسعود عباسی، گفتوگوی الهام عبادتی با اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با عنوان باید دسترسی به اطلاعات را آسان کنیم، گفتوگوی محیا برکت با فرهاد اعتمادی، رئیس اداره ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو با عنوان برنامه منسجم تنوع فرهنگی در کشور وجود ندارد، نگاهی به جایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنج برنامه توسعه با عنوان ارتباطات پشتیبان توسعه نوشته آزاده مرنی، اهمیت برنامهریزی توسعه و توجه به ارتباطات در توسعه نوشته بتول فیروزی، بررسی جایگاه ارتباطات در برنامهریزی توسعه ایران با عنوان نقشآفرینی مواد ارتباطی در برنامههای توسعه: شاخص یا ابزار توسعه؟ نوشته سیدتقی کمالی و تحلیل نقش شهروندان در برنامههای چهارم و پنجم توسعه نوشته میترا نعیمی کارشناس ارشد مطالعات جهانی، عناوین این پرونده را با مدیریت سیدتقی کمالی تشکیل میدهند.
- رسانه؛ بررسی آخرین وضعیت شبکههای اجتماعی در کشور ارمنستان
سونامی استقبال از شبکههای اجتماعی و بررسی آخرین وضعیت اینترنت در ارمنستان؛ مرز میان آسیا و اروپا نوشته احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامهنگاری، صفر تا 100 ارمنستان در یک گزارش با عنوان تار و پود هنر و معماری در ارمنستان نوشته مرتضی پروانه، گفتوگوی علی البرزی با سفیر کشور ارمنستان در ایران با عنوان سرعت اینترنت ارمنستان دو برابر ایران است و گزارش اختصاصی برمک بیات خبرنگار واحد مرکزی خبر در ارمنستان برای ماهنامه مدیریت ارتباطات با عنوان فشار نخبگان سیاسی و اقتصادی بر رسانهها عناوین مطالب این پرونده با مسؤولیت علی البرزی است.
- روابطعمومی؛ گزارش ویژه از نخستین هفته روابطعمومی
هفته بزرگداشت روابطعمومی برای نخستین بار در کشور و به همت و همکاری برخی از نهادها و انجمنهای حرفهای روابطعمومی ایران از 27 اردیبهشت، همزمان با روز ملی روابطعمومی لغایت 2 خرداد سال جاری برگزار شد. در این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات گزارش کاملی از برنامههای این هفته و سایر گردهمآییهای انجمنها و نهادهای تخصصی روابطعمومی به مناسبت 27 اردیبهشتماه منتشر شده است. آسیبشناسی صمیمانه ارتباطات در ایران در نشستی دانشجویی نیز گزارشی از محبوبه آطاهریان از نشست روز جهانی ارتباطات است که به همت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز از ساعت 14 تا 17 در سالن سینما ایران با حضور دکتر امیر آشفته تهرانی، دکتر غلامرضا آذری، دکتر حسینعلی افخمی، دکتر صدیقه ببران، دکتر هادی خانیکی، دکتر غلامرضا کاظمی دینانی و دکتر مهدی محسنیانراد و تعدادی از دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاههای مختلف کشور برگزار شد.
علاقمندان به ترجمه کتاب نگارش در روابطعمومی نیز میتوانند بخش بیست و هفتم این کتاب را با عنوان نگارش در کامپیوتر و اینترنت مطالعه کنند.
سیوهفتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، علاوه بر کیوسکهای مطبوعاتی از طریق سایت www.prshop.ir قابل خریداری است.